Nieuws

Diplomaplicht achter de rug? Tijd voor de volgende stap richting toekomst

Door: Björn in nieuws categorie 
februari 20, 2017
changeIn een dorp vlak bij mijn woonplaats staat een pand waar vroeger de hoefsmid was gevestigd. Boven de deur van het pand hangt een mooie tekst: ‘Hoefsmid – Met Rijksdiploma’. Het Rijksdiploma als bewijs van vakbekwaamheid.

De smederij bestaat al een tijdje niet meer, ondanks het diploma. De wereld veranderde door de opkomst van nieuwe techniek, die de rol van paarden overnam. Ligt hier een parallel met de wereld van assurantieadviseurs? Misschien wel.

De vergelijking biedt gelukkig een mooi perspectief. In het dorp is tegenwoordig weer een hoefsmid actief. Een jonge vent die een paar jaar geleden zijn eigen hoefsmederij is gestart. Niet vanuit een smederij, maar vanuit zijn auto waarmee hij naar klanten toe gaat. De rol van paarden is veranderd en daarmee ook wat er van een hoefsmid wordt verwacht. 

Ik kan me voorstellen dat je dit voorbeeld van de hoefsmid leest, naar de marktontwikkelingen kijkt en jezelf vragen stelt over de toekomst van je kantoor. ‘Mijn vakbekwaamheid heb ik op orde, maar is mijn kantoor echt goed voorbereid op de toekomst? Ben ik met mijn kantoor in staat om door de veranderingen in het landschap te navigeren zonder voortijdig te stranden? Heb ik een antwoord op de ontwikkelingen die mijn plek in het landschap onder druk kunnen zetten?’.

Waarschijnlijk heb je al stappen gezet in het toekomstbestendig maken van je kantoororganisatie. Bijvoorbeeld door je klanten te segmenteren, je administratie uit te besteden of een modernere IT-oplossing te kiezen. Zie het als een hoefsmid die een nieuw aambeeld of een nieuwe oven koopt: het zijn ingrijpende, kostbare en tijdrovende verbetertrajecten die je helpen om een goede basis neer te zetten.

Met ‘je basis op orde’ en voldoen aan de vakbewaamheidseisen heb je een fundament gelegd om voor klanten de betrouwbaarheid van je kantoor te borgen. Maar is het voldoende om onderscheidend te zijn richting je klanten? En klanten op langere termijn jouw meerwaarde te laten ervaren?

Nee.

Om onderscheidend en waardevol te zijn, wachten ook andere vragen op een antwoord: Wat is mijn rol in de markt? Waar ligt mijn meerwaarde voor klanten? Hoe onderscheid ik mijn kantoor in een steeds digitalere wereld? Welk plan ga ik uitvoeren? Welke route ga ik bewandelen?

Het antwoord op deze vragen is minder eenvoudig dan het lijkt. Ik kom regelmatig kantooreigenaren tegen die hierin vast lopen. Of die niet zo goed weten hoe ze dit kunnen aanpakken. Herken je jezelf in dit beeld? Download dan ons white-paper ‘Loskomen richting toekomst’ en lees wat je kunt doen om je kantoor goed voor te bereiden op te toekomst.