Nieuws

Nieuwsbrief december 2016

Door: Björn in nieuws categorie 
december 5, 2016
MCH-alexander-shustov-750pxwDe december uitgave van onze maandelijkse nieuwsbrief voor Ondernemers, met onder andere ons perspectief op de evaluatie van het provisieverbod en Walt Disney als voorbeeld hoe je vanuit een beperking succesvol kunt worden.



Nieuwsbrief december 2016

Het is gek. Ik betrap mezelf erop dat in mijn gedachten allerlei clichés naar voren komen om dit stuk te schrijven. Eind van het jaar, bezinning, donkere dagen, Sint is weer geweest. Allemaal waar, maar het slaat natuurlijk nergens op. Het heeft een nieuwswaarde van nul. Het enige wat ik ermee doe is meegaan in wat iedereen doet en invullen zoals het hoort te gaan.

Onzin. Dus in deze nieuwsbrief geen kerstoverpeinzingen en vredesboodschappen. Maar wel verhalen die hopelijk uitnodigen om vanuit een ander perspectief naar de wereld van assurantieadviseurs te kijken.

Leuk om te melden: vanaf 15 december is onze vernieuwde website live! De nieuwe site is ontwikkeld vanuit onze aangescherpte propositie: uw Expeditiegids in het veranderende landschap van de verzekeringssector. Nieuwsgierig naar wat dat betekent en hoe we dit invullen? Hou je nieuwsgierigheid nog een paar dagen in bedwang en kijk vanaf de 15e op
www.mch-consultancy.nl.  

Vriendelijke groeten,

Björn’s blog
Richt je op de relevante discussies

“Provisieverbod bijna vier jaar oud. De evaluatie in zicht. De lobby zoemt.”
In 2017 is de langverwachte evaluatie van het provisieverbod: gaat het ministerie het verbod uitbreiden, in stand houden of gedeeltelijk terug draaien? De vraag is of dit een relevante discussie is. 
Voor advieskantoren die voor een groot deel draaien op provisie-inkomsten, begrijp ik dat de discussie relevant lijkt. Voor een serieus aantal kantoren is dit het geval.
Als ik breder kijk naar de ontwikkelingen in de verzekeringsmarkt, is de discussie over het provisieverbod echter niet relevant. Lees hier verder.
 

De blik naar buiten

De kracht van een beperking

Wat is het verband tussen IKEA, McDonalds, Southwest Airlines en Mickey Mouse? Het eerste verband is makkelijk: het zijn allemaal voorbeelden van wereldmerken die al lange tijd succesvol zijn. Een ander verband is dat ze zijn ontstaan uit een beperking. Er moest een oplossing komen voor een acuut probleem. IKEA zocht een oplossing voor het vervoeren van meubels en bedacht de flatpack. McDonalds zocht een oplossing voor een snelle maaltijd en bedacht de McDrive. Southwest Airlines kon alleen maar overleven wanneer ze zoveel mogelijk vlogen en ontwikkelde de ’10 minutes turn around time’. En Walt Disney bedacht Mickey Mouse toen bleek dat hij zijn rechten op Oswald het Konijn was kwijtgeraakt. De beperkingen bleken later de sleutel naar het succes te zijn! 
 

Interessante ontwikkeling in verzekeringsland

Een perfecte storm

Ik heb al vaker geschreven over het belang van gedragseconomie: hoe maken mensen keuzes? De meeste keuzes zijn niet rationeel en worden niet gemaakt op de inhoudelijk best kloppende oplossing. Hoe helpt dit inzicht om producten en diensten in de markt te zetten die klanten aanspreken? En hoe pak je dit aan? Kijk hier voor een interessant perspectief

Inspiratie van collega’s

Het belang van een gelukkig leven

In een periode van diepgaande veranderingen kom je soms voorbeelden tegen die een idee geven over hoe de toekomst eruit gaat zien. Niet zo lang geleden leerde ik Ozewald van Wanrooij kennen, mede-eigenaar van Neutralis in Hengelo. Hij is zo’n voorbeeld voor advieskantoren. Hij is afgestapt van de focus op producten of planningen en zet het belang van een gelukkig leven voor klanten centraal. Laat je inspireren door het verhaal van Neutralis.