Nieuws

Kiezen richting toekomst, ga er maar aan staan

Door: Björn in nieuws categorie 
januari 31, 2019

Pas geleden liet iemand mij 2 foto’s zien van 5th Avenue in New York. De eerste foto was uit 1901, de tweede uit 1913. Het verschil tussen de foto’s was mooi om te zien. In een periode van 12 jaar was het straatbeeld veranderd van wandelaars en paardenkarren naar een straatbeeld vol auto’s. Zo’n foto zet mij aan het denken: stel dat je 1908 een hoefsmid was, welke keuze moest je dan maken voor de toekomst van je bedrijf? De vraag naar hoefijzers nam af, maar er waren nog niet genoeg auto’s voor een rendabele bandenhandel. Wat doe je dan? Achteraf gezien is het antwoord eenvoudig, maar in 1908 was dat nog niet zo eenvoudig.

Ik vind het is interessant om de vergelijking met onze tijd te maken. Het lijkt erop dat we midden in de 4eindustriële revolutie zitten. Deze revolutie raakt veel dienstverlenende sectoren, zoals de verzekeringsmarkt. We zien al een tijdje dat oude wetmatigheden en gewoontes niet of steeds minder werken. De verwachtingen van klanten veranderen, de beschikbaarheid van informatie is anders dan 20 jaar geleden en we hebben om een andere manier contact met elkaar. En we zijn door bijvoorbeeld de bankencrisis anders naar de financiële wereld gaan kijken. 

Is de wereld van nu vergelijkbaar met het veranderende straatbeeld van New York in het begin van de vorige eeuw? Het lijkt erop. Nieuwe technologie maakt het mogelijk dat klanten in de toekomst op een andere manier oplossingen kunnen zoeken voor bijvoorbeeld financiële en risicovraagstukken. Daar tegenover staat de realiteit van vandaag, waarin klanten vragen om traditionele producten en oplossingen. Zijn de meeste dienstverleners van nu de hoefsmid uit 1908? Ik denk het wel.

Hoe de wereld er over een aantal jaar uitziet, vind ik lastig te voorspellen. Net zoals het lastig is om te voorspellen in welk tempo veranderingen tot stand komen. Dat maakt vooruitkijken en plannen richting toekomst, lastig. 

Het algemene advies om hiermee om te gaan is dat je keuzes moet maken. Dat klinkt simpeler dan het is. Goed keuzes maken is een onderschat onderdeel van het werk van ondernemers en leidinggevenden! 

Het keuzes maken richting een onzekere toekomst, is complex. Bij de meeste keuzes weet je pas achteraf wat de goede keuze was. En je weet ook dat iedere keuze een consequentie heeft. Vaak kom je niet verder dan een antwoord vinden op de vraag: “Wat is wijsheid?”. 

Veranderingen zoals we nu om ons heen zie, vergelijk ik met een expeditie. Je maakt de keuze om je huidige situatie stap voor stap achter je te laten. En je maakt de keuze om het pad te ontdekken richting een bestemming die je nog niet kent. De eerste keuze is de meest cruciale: jouw keuze maken om iets achter je te laten. Tijdens een expeditie weet je vooraf niet wat je onderweg tegenkomt. En hoe lang de tocht gaat duren. Je kunt daarom beter zo snel mogelijk de keuze maken om aan de expeditie te beginnen.